Verzekering

Ongevallenverzekering

Als lid van WSV De Vossen vzw, ben je automatisch verzekerd door de uitgebreide verzekeringspolis via Wandelsport Vlaanderen.

Je bent hierdoor verzekerd tijdens individuele wandelactiviteiten, alle activiteiten georganiseerd door een aangesloten wandelclub en onderweg van en naar deze activiteiten.

Uitgebreide informatie m.b.t. de verzekeringspolis en haar algemene en bijzondere voorwaarden kan je nalezen op de website van Wandelsport Vlaanderen.

Wat doen na een ongeval?

Bij een ongeval tijdens je wandeling of een officiële wandelorganisatie dien je een ongevalsaangifte via elektronische weg in te vullen.

De aangifte stuur je, samen met het medisch attest van de behandelende geneesheer, door via mail aan [email protected].  Indien je niet in de mogelijkheid bent om mails te verzenden, aarzel niet ons te contacteren voor hulp.

Goed om weten:

  • Een attest van de spoeddienst geldt eveneens als medisch attest.
  • Leden die bij individuele wandelsportbeoefening een ongeval voor hebben, dienen ons hiervan steeds op de hoogte te brengen.
  • Niet-leden dienen aangifte van het ongeval te doen bij het secretariaat, waarop deze een aangifteformulier niet-leden zal overhandigen.

 

Leden kunnen de ongevalsaangifte hier zelf downloaden. Meer info over hoe de ongevalsaangifte dient te worden ingevuld, vind je hier.

Enkele praktische tips

Van te voren…

  • Zorg dat je tijdens het wandelen steeds het telefoonnummer bij je draagt van een contactpersoon in geval van nood. Je kan deze contactpersoon opslaan in je telefoon onder de naam ICE, of noteer deze gegevens in je wandelboekje.
  • Installeer de gratis 112-app op je smartphone. Hiermee kan je de hulpdiensten eenvoudig bereiken vanuit deze applicatie. Tegelijkertijd wordt de GPS-locatie van je telefoon automatisch verzonden naar de noodcentrale.

Tijdens een ongeval…

  • Probeer steeds rustig te blijven. Zorg altijd eerst voor je eigen veiligheid alvorens je anderen probeert te helpen.
  • Dringende hulp nodig? Bel het noodnummer 112 (overal in Europa) of gebruik de gratis 112-app (in België). Geef zeker je locatie door, wat er juist is gebeurd, hoeveel slachtoffers er zijn en wat hun toestand is. Volg ALTIJD de instructies op die hulpverleners je telefonisch of ter plaatse geven.
  • Nood aan niet-dringende hulp (verdwaald, een verstuiking,…)? Tijdens al onze wandelorganisaties vind je aan de startpost ons noodnummer terug. Dit telefoonnummer is gedurende de hele activiteit bereikbaar om hulp in te roepen wanneer je in de problemen bent geraakt.

Na een ongeval…

  • Zorg dat je onmiddellijk aangifte doet van je ongeval bij de verzekering (zie instructies op deze pagina).
  • Heb je verdere hulp nodig met de verdere afhandeling van je ongeval? Neem dan zeker contact met ons op, we helpen je er graag mee verder.